Ezen az oldalon a legismertebb és leghatásosabb ősi mantrák közül talál válogatást. A hagyomány szerint a mantra szent szó(tag), amelynek ismétlése, kántálása lecsendesíti az elmét, megnyugtatja az érzelmeket, és segít a koncentrálásban. Ezen túl a mantrák "zengetésével" a szent szavak összeköttetésbe hoznak bennünket a magasabb, tisztább erőkkel, így kiválóan segítenek a magasabb tudatállapot eléréseben is. |
Aum / Om A hindu hagyomány szerint az „Om” az univerzum teremtésekor elhangzott szent teremtő szó. Az „Om” a teremtés igéje, egy ősrezgés, mely öröktől való és az abszolút igazságot és a legfelsőbb isteni teremtőerőt képviseli. Az „Om” három hangból tevődik össze, ezek az „A”, „U”, és „M”. Ez a három hang fejezi ki a világ hármasságát és a három egységéből összeálló teljességet. Az „A” jelképezi a durva anyagi világot (az ébrenlét állapota), az „U” az asztrálsíkot (az álom állapota), az „M” pedig az elmén túljutott állapotot szimbolizálja, tudati szintje a mélyalvás. A teljes szimbólum ezek együttesét szimbolizálja. A hinduizmus hagyományában az „Aum” a legfontosabb alap- vagy gyökérmantra, ezért sok mantra , ima és rituálé elején mondják. Ezen túl az „ajna csakra” (homlok csakra) mantrája is. Nagy népszerűségnek örvend a meditálók körében, mivel – a hagyomány szerint – ismételgetése lenyugtatja az elmét, a testet pránával tölti fel, segít kiszakadni az érzékek világából, és erősíti az elmélyülést. |
Om mani padme hum Az egyik legismertebb buddhista mantra, amely Buddha összes tanítását magába foglalja A tibeti buddhisták szerint, ha az Om mani peme hung (a tibeti változat) mantrát hangosan ismétlik, azzal felhívják magukra a szeretet és együttérzés istene, Csenrezig (Avalókitésvara) jóindulatú figyelmét, és megkapják áldását. A mantrát nem lehet szó szerint lefordítani, de elterjedt fordítása az „Éljen a lótuszban lévő drágakő” vagy „Nézd csak a drágakövet a lótuszban!” kifejezés. A hat szótag segít a szenvedésben való létezés hat színterének a megtisztításában. Az Om megtisztít a boldogsághoz és a büszkeséghez való ragaszkodástól. A Ma szótag áldása a nagylelkűség és a tiszta etika megvalósítását segíti elő. A Ni a türelem (a várakozás) és a türelem (mások elviselése) gyakorlását mozdítja elő. A Pe a negyedik szótag a kitartásban segít tökéletesedni. A Me a koncentrálásban segít. Az utolsó, hatodik szótag, a Hung, a bölcsesség gyakorlásában segít. A mantra kiejtése különböző nyelveken: Om Ma Ni Pad Me Hum (a mantra szanszkrit nyelvű változata) Om Ma Ni Pe Me Hung (tibeti változat) An Ma Ni Pa Mi Huang (kínai változat) |
Gayatri mantra A Szávitrí vagy Gayatri a legősibb mantrák egyike. Szavitárhoz, a fényesség és világosság istenéhez szól, ezért mondják Szávitrínak (Szavitár imájának) is. Szanszkrit szövege: om bhūr bhuvah svaḥ tát savitúr váreṇ(i)yaṃ bhárgo devásya dhīmahi dhíyo yó naḥ prachodayāt – Rigveda 3.62.10 Fordítása: Rendkívül sok, és részben eltérő fordítása van. Két gurut idéznék: „Meditálunk a Létező fényén, Aki megteremtette az univerzumot. Ő világosítsa meg tudatunkat!” (Swami Vivekananda) „Meditálunk az isteni fény ragyogó glóriáján. Inspirálja megértésünket!” (S. Radhakrishnan) A védikus hagyományokban 108-szor szokták ismételni, ami megtisztítja a fizikai és a finomanyagi testeket is. |
Om Namah Shivaya Om Namah Shivaya mantrát “öt szótagos” mantrának nevezik (nem beleértve az Om /Aum tagot), de a ”Nagy megváltó” mantra néven is ismert. Ez az egyik leghatékonyabb és legnépszerűbb mantra, amely a Védák középpontjában áll. A mantra a Shri Rudram Chamakam nevű védikus hindu himnuszból származik. Eredetileg Rudra-hoz szólt az imádság és csak később Shivá-hoz, de így minden melléknév, melyet Rudra birtokolt, átszállt Shivá-ra: „szerencsés, jóindulatú, barátságos”. Az Om Namah Shivaya nagyon erőteljes mantra. Jelentése: “Meghajolok Shiva előtt” Shiva a legfőbb valóság, a belső én. Nevét a mindenben ott lakozó tudatosság után kapta. A hindu mitológia szerint három isten van, akikhez köthető a mindenség. Brahma – aki megteremtette a világot, Vishnu – aki fenntartja a világot, és Shiva – aki a végén elpusztítja. A három istenség közül Shiva – habár pusztítóként ismerjük– azt a belső ént is szimbolizálja, amely a világ pusztulása után is érintetlenül megmarad. A mantra kántálója meghajol Shiva előtt, azaz saját önvalója előtt. |
Vissza "A lélek szárnyai" oldalra |